8.8.07

Netmusik.dk


Hvis I ikke har set på Netmusikken for nylig, så er den blevet meget mere omfattende. De har indgået nye aftaler med kendte kunstnere, så udbuddet er blevet bredere. Søgesystemet Summa er valgt og virker umiddelbart let at bruge. Jeg har ikke meget forstand på musik, men man søger vel altid en kunstner et nummer/album eller en genre? Og det kunne jeg godt.
Så er vi også ude over problemet med lånere, der i sidste øjeblik skal bruge Brudevalsen. Den kan de bare hente her:-)
Søg lidt på http://www.netmusik.dk/

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Der må være en fejl i indlægget, i hvert fald kan du umuligt have søgt og fået svar på en genre i Netmusik, for det er KUN muligt at søge på specifikke ord i titel, kunstner eller album.

Genresøgning eller en form for oversigt eller katalogfunktion har aldrig fandtes i den nuværende version af Netmusik, kun nævnte stikordssøgning.

En slem skavank desværre, for hvad nytter det at der er kommet MEGET større udbud af kunstnere, når man ikke kan se dem?
Man er nødt til at kende navnene i forvejen, og skal endog slå op for hvert eneste navn hver gang. Der kan gå lang tid mellem man finder et guldkorn på denne måde, og den musikalske horisont bliver i hvert fald ikke udvidet.

RIGTIG brugbar er Netmusik derfor ikke endnu.

Susanne Kierkegaard sagde ...

Jeg søgte på "heavy metal" og fik noget - i mine øjne:-) rimeligt. Men som sagt er musik ikke mit felt. Fado giver også nogle resultater, ligesom Soul, Reggae. Så man er ikke helt fortabt som bruger, hvis man prøver. Selvfølgelig skal "ordentlige" søgemuligheder udvikles på sitet. Det arbejdes der vel på?

Anonym sagde ...

Så vidt jeg husker røg genrer som "avanceret" søgemulighed ud fordi metadataene simpelthen var for ringe. Men hvis der står "heavy metal" tilknyttet et nummer er det meget sandsynligt at man kan søge det frem.

I øvrigt er det jo ikke genrer man søger på, når man vil finde ny musik. Genrer giver stort set ikke mening som kriterie, hvis man vil finde noget man kan lide. Det gør derimod relationer som f.eks. "andre der lyter til dette lytter også til" eller "bruger x anbefaler at du lytter til y hvis du elsker z"

Anonym sagde ...

Jo, man ER som bruger fortabt: det du ved din søgning har fundet der kun de poster hvori dit søgeord TILFÆLDIGVIS indgår i titel, kunstner- eller albumnavn. Alle de poster hvor musikken er reggae, men uden at lige det ord indgår i navnet, dem ser du ikke.
En søgning på et givet kriterium skal ikke give "nogle" resultater, den skal give de ALLE resultater.

Vores korrespondance her er meget illustrativ. Den viser nemlig også at den måske musikalsk urutinerede bruger (sorry) hopper i pseudosøgningsfælden, og ikke opdager hvor meget han/hun går glip af i manglende søgeresultater. Og får falsk indtryk af at genresøgning eller overblik lader sig gøre.

Anonym sagde ...

"Andre lytter til/anbefaler" osv. er bestemt et skønt supplement, og vil man da gerne overraskes, men bare ikke hele tiden.
Det kan kun være et supplement til det der burde være grundydelsen: at man kan søge og finde. Også på bredere kriterier.

Eksempelvis, vil jeg vide hvad der egentlig findes til lån af portugisisk folkemusik, eller ikke mindst om der er kommet noget nyt siden sidst, vil jeg gerne have en form for liste mine øjne kan løbe ned over, evt. med en form for sortering.

Ja, ligesom på mit rigtige bibliotek, ikke fordi jeg skal hænge fast i fortiden (undskyld Sønderborg), men fordi at selv om de nye medier har nye og anderledes tilgange og faciliteter, så må de dog også gerne stadig dække de basale behov for informationssøgning og præsentation.



RESTEN AF KOMMENTAREN er en UDDYBNING, der godt kan SPRINGES OVER; jeg gentager mest mig selv.

Problemet med hvordan man kategoriserer og søgbargør musik, metadata, vil jeg nødig komme ind på, det ER da også svært/umuligt at gøre fuldkomment, men derfor skal man da ikke smide det hele ud og rode alt sammen i én bunke.
Eksempelvis bare det at rock, jazz, folkemusik, klassiske underinddelinger osv. står hver for sig, det hjælper.
Med andre ord er selv en grov kategorisereing bedre end ingenting.
Nu roder jeg muligvis noget med opstilling, kategorier, søgeord med mere sammen, men jeg sagde jo også at jeg helst slet ikke ville komme ind på det svære emne.

Slår jeg i mit biblioteks base op med emneordet JAZZ (i princippet en søgning ligesom den efterlyste portugisiske i Netmusik ovenfor), ja så præsenterer der sig en nogenlunde ordnet lang liste, oven i købet med de nyeste materialer øverst, så jeg kan udvælge om der er noget af det jeg vil se nærmere på.

Det er godt fordi jeg kun interesserer mig for jazz (i teorien) og ikke vil se alt det andet, og heller ikke kan orke at se/blade gennem det. Til gengæld vil jeg gerne være rimelig sikker på at have fået al jazzen med, så noget nyt ikke går mig forbi.

I Netmusik kan ingen lister eller oversigter vises, ikke engang en alfabetisk liste om det skulle være, men kun de nævnte specifikke søgeords/bogstavs-match.

Af eksemplet fremgår forresten også at jeg som bruger gerne sommetider SELV vil kunne bestemme og udvælge. Det skal ikke altid være systemet eller andre der foreslår og gætter hvilken ny musik jeg vil ha', hvor godt de end gør det.