20.5.06

Roskilde Bibliotek åbner META

Vi har længe arbejdet med at få vores fjernadgang via Metalib klar til brugerne. Nu er den her. Nogle tilbud er kun til brugerne i Roskilde Kommune, fordi licensaftalerne jo begrænser adgangen. Portalen er i øvrigt en samlet indgang til de e-resurser, vi tilbyder alle brugerne. Vi vil meget gerne have kommentarer, hvis nogen har lyst til at se nærmere på META. Tjek fx Multisøg og Databaser.
META Roskilde
Liste over e-resurser.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har leget lidt med META, og undskyld jeg sabler, men det er altså ikke voldsomt imponerende.

Ideen om samsøgning er selvfølgelig glimrende, og det vil da være oplagt at kunne søge i alle de ressourcer, biblioteket stiller til rådighed fra ét sted.

Men hvis man har en forventning om at kunne "sælge" META til andre end informationsspecialister og meget informationskompetente professionelle, trænger brugergrænsefladen til en omfattende forenkling. Jeg er selv bibliotekar og kan dårligt finde rundt i den.

Klikker man f.eks. på menupunktet "Alle databaser", kunne man have en forventning om at kunne søge i alle databaser. Det kan man ikke. I stedet kan man søge efter en database. Søgning i alle databaser foregår, som jeg opfatter det, under menupunktet "Multisøg", som endvidere er overfyldt med rigeligt mange valgmuligheder. Men hvad betyder ordet "multisøg"?

Brugergrænsefladens valgmuligheder er simpelthen ikke tilstrækkeligt selvinstruerende og det virker som om, der er lidt for mange af dem.

Er der i øvrigt lavet nogen brugervenlighedsundersøgelser af produktet? Det kunne være meget interessant at se resultatet af sådan én.

Så godt forsøgt, Fujitsu, men kom igen.

Forresten fungerer fanebladssytemet over søgeboksen kun i Internet Explorer...

Jeg beklager min liden optimisme, men er det så sært, at selv studerende og forskere foretrækker Google?

Susanne Kierkegaard sagde ...

Hej Morten
Jeg er langt hen ad vejen enig med dig i, at brugergrænsefladen er for svær og trænger meget til forenkling. Det skal der arbejdes med.
Det hænger sammen med, at vi som biblioteker er dårlige til at stille krav til vores leverandører. Det er vist et fæles problem for alle biblioteker/systemer. Jvf. tidligere indlæg i din egen blog.

Anonym sagde ...

Hej Morten

Jeg bliver nødt til at komme med en "lille" kommentar til dit indlæg om Roskildes META.

Her i Viborg arbejder vi med nøjagtigt det samme, men har i stedet valgt at kalde den Viborgbaseplus. Jeg synes altid, at det er godt med noget konstruktiv kritik - især hvis der kommer gode idéer på bordet - og håber meget, at når vores Viborgbaseplus går i luften, at du og andre gider at kaste et kritisk blik på produktet. En del kan vi nemlig selv være med til at rette som overskrifter ála 'Alle databaser' samt forenklingen af det som Roskilde kalder 'Multisøg' og vi her i Viborg kalder 'Emnesøgning'. Vi har arbejdet hårdt på at få ændret Brugergrænsefladen, som helt rigtigt ikke egner sig til almindelige biblioteksbrugere. Oprindeligt er Metalib udviklet til forskningsbiblioteker, og det er helt nyt, at de har fået folkebibliotekerne med. Af samme grund er der naturligvis en del udviklingsarbejde som produktet kræver.

Din afsluttende bemærkning synes jeg ikke er fair. Jeg er selv en stor fan af Google, men kender også dens begrænsninger, og når vi snakker licensdatabaser har den ikke andet. Google kan pt. ikke søge i licensdatabaserne, og det er netop derfor at Roskilde og Viborg har indladt os på projektet med Metalib. Vi bruger en masse penge hvert år på at abonnere på diverse databaser, og mange af dem synker hen i glemslen. Det er rigtigt ærgerligt, og vi har derfor ønsket at få erfaringer med andre produkter som kunne være med til at synliggøre de mange licensdatabaser og åbne op for muligheden for at samsøge i flere databaser ad gangen. Metalib er helt sikkert ikke perfekt, men Rom blev heller ikke bygget på én dag, og vi må bare håbe og regne med at hver version bliver bedre. Uden forsøg sker der ihf. ingenting, og produkter som Metalib kan måske være med til at presse tilsvarende muligheder igennem hos Google.

Man kan ikke sammenligne de to søgemuligheder, Google og Metalib, når de overhovedet ikke kan søge i det samme materiale. Google kan være nok så fed til at søge, men det hjælper jo ikke, når den ikke kan søge i de databaser vi ønsker den skal søge i. Derfor synes jeg ikke at det er relevant at sammenligne META med Google... eller overhovedet nævne Google.

Kristine Ledet
Viborg Centralbibliotek

Anonym sagde ...

@Kristine:

Som du selv skriver, bliver der brugt rigtig mange penge på databaselicenser, men databaserne "synker hen i glemslen". Hvis databaserne således ikke bliver brugt, bliver situationen da ikke meget bedre af at stille en brugergrænseflade til rådighed, som i sværhedsgrad er utilgængelig for brugerne? Den logik forstår jeg ikke.

Ang. Google kontra licensdatabaser, så synes jeg faktisk sammenligningen holder ganske godt. Måske ikke i forhold til indhold, men bestemt i forhold til tilgængelighed.

Man kan sammenligne informationsressourcerne med indholdet i en skattekiste. Google er en skattekiste, der er fyldt med sølvmønter, mens licensdatabaserne er en skattekiste, der er fyldt med guld og diamanter.

For at få adgang til indholdet i Google-kisten, skal man bare åbne låget. Det kan alle finde ud af, for kisten er ikke låst.

Men hvis man vil have adgang til indholdet i licensdatabase-kisten, er man nødt til at trække hver enkelt værdigenstand ud igennem nøglehullet, for kisten er låst og nøglen er blevet væk. Det er endvidere meget svært, for guldet og diamanterne skal vende på en helt bestemt måde og tages med et helt bestemt stykke værktøj for at komme ud igennem nøglehullet. Samtidig er licensdatabase-kisten gemt under gulvet, så den er også svær at finde og det kan man i øvrigt kun, hvis man ved, den eksisterer.

Men når man også godt kan få noget for sølvpenge, er det vel ikke så mærkeligt at langt de fleste åbner låget på Google-kisten?

Pointen? Licensdatabaserne har man således kun (gratis) adgang til, hvis man kan finde dem via nogle få snævre links på bibliotekernes hjemmesider, og man skal i øvrigt vide præcis hvilken base, man har behov for. Hvis man når så langt, præsenteres man for en brugergrænseflade, som man nærmest skal være ekspert for at kunne bruge.

Lige præcis den pointe har sådan set ikke noget med Metalib at gøre, men er et mere generelt problem ift. bibliotekernes udbud af licensdatabaser. Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved om Metalib kan løse problematikken.

Men jeg vil da give dig ret i, at man ikke kommer langt uden forsøg. Man skal jo kunne kravle, før man kan gå.

Anonym sagde ...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it
»