17.5.06

ÅKB går sine egne veje

Skal det koste noget at får en reminder inden afleveringsfrist? Ja, mener smilets by, nej, mener vist nok alle andre steder, der tilbyder remindere.
I KKB lancerer vi tjenesten 1. juni efter lånerstorm. Bag det gratis tilbud hos os ligger en formodning om, at vi kan spare mange penge på porto ved at lade al kommunikation med de brugere, der har opgivet en email-adresse, være elektronisk.
I bedste fald bliver den nye tjeneste til glæde for brugerne, og kun til sorg for Post Danmark.

4 kommentarer:

Kim Rømer Krogh sagde ...

Selvfølgelig skal det koste at modtage en reminder inden afleveringsfristen. Tjenesten bryder med lighedsprincippet.

Tora Trier Hansen sagde ...

Fordi de andre skal betale for portoen? Dvs. at vi tager det værste fra den analoge verden og fører over i den virtuelle?

Knud Schulz sagde ...

Prisen på serviceydelsen er fastsat af byrådet på baggrund af en omkostningsberegning af ydelsen. Omkostningsberegningen er foretaget udfra det regelsæt der gælder i alle kommunale biblioteker. I øvrigt har omkostningen netop intet med portoudgifter at gøre.
Med hensyn til påvirkning af bibliotekets/kommunens budget forventes den største effekt at være at der kan blive et indtægtstab pga. færre bøder. Dette indtægtstab kan ifølge reglerne ikke indgå i beregningen af omkostningerne.

Se byrådsindstilling mv.
http://www.aarhuskommune.dk/view/politik/byraadsmoeder/referater_fra_byraadsmoeder/view_col2_referater.emne?_page=1595900


Mvh
Knud Schulz

Christina Andersen sagde ...

Omkostningsberegning... indtægtstab.. lighedsprincip...
Det er nogle spændende konnotationer ordet "service" tricker i biblioteksverdenen.