24.10.08

Bogmesse i Frankfurt

Hvert år afholdes der en bogmesse i Frankfurt. Vist nok for første gang deltager Google Books i år. Reklamefremstøddet kører på at hjemmesideindehavere nu kan indlægge bøger på deres hjemmeside fra Google Books, og således promovere dem. Det henvender sig specielt til forlag, forfattere, biblioteker, boghandlere og andre.
På bogmessen vil Google vise forlæggere hvordan dette allerede fungerer med en række samarbejdspartnere. Og hvordan eventuelle købere kan smugkigge i de bøger som de eventuelt er ude efter at købe. Dette kan brugere af Amazon iøvrigt også.
Jeg ved ikke om jeg er den eneste som savner en mulighed for at kunne søge i den samlede danske bogbestand, altså ikke kun på bibliografiske data, men i indholdet. Mit stor ønske er at alle disse bøger i det mindste er søgbare. Jeg ved godt alle problemerne med ophavsret og økonomi. Men umiddelbart ville jeg da skønne at det ville være en meget stor fordel, og ligge en meget stor reklameværdi i, at brugerne, køberne, bibliotekarerne og andre fik mulighed for at smugkigge. En linje, en side, 4 sider ville allerede være et kæmpefremskridt.
Kigger du på Bogpriser, er det eneste du kan søge på forfatter, titel og ISBN-nummer. Kan det blive mere skrabet? Og så læser jeg oven i købet i dagens aviser at der nu er intern splid omkring Gyldendal så Bogpriser måske ikke længere vil være stedet for at få overblik. Måske skal vi til at søge flere steder.
Google Books Weblog.

Ingen kommentarer: