26.2.08

IT - og nye samfundsklasser

Politiken skriver om en undersøgelse af danskernes IT-kompetencer:
"En ny opdeling af danskerne i forskellige klasser er ved at opstå i kølvandet af internetudviklingen . På den ene side har vi en kreativ klasse af højtuddannede storforbrugere af internettets mange nye muligheder og på den anden side en gruppe, der nærmest er digitale analfabeter"
Bibliotekernes tilbud om at opgradere borgerne digitalt falder på et tørt sted. Der er ikke fokus på problemet med at samle op på de digitalt svage andre steder.
Læs selv i Pol.
Om samme emne : Selvom Danmark for nylig blev kåret til verdens førende IT-nation, har flere end hver tredje dansker store problemer med at bruge computeren og være netborger. Hvis danskerne blev bedre til computerne, kunne samfundet spare 79 milliarder kroner, vurderer Teknologisk Institut.

5 kommentarer:

Anne-Lise sagde ...

Det hjælper selvfølgelig heller ikke at det kan være hundesvært at få internet i en fornuftig hastighed (læs: bredbånd) i de store dele af Danmark der ligger udenfor byerne...

Men det er da trist at en så enkel ting som computerspil som - om noget - virkelig kan lokke folk til at lege sig til computerviden, er blevet lagt så voldsomt for had på det seneste i debatten om medier på bibliotekerne. Især politikerne og forfatterne har det øjensynligt rigtig svært med 'amerikanske skydespil' som de så smukt formulerer det.

Men ligesom det at læse Harry Potter og Danielle Steel også fremmer læsefærdigheden, så fremmer det at spille - næsten uanset spillet - også computerfærdighederne. Det betyder jo sådan set ikke så meget hvad man bruger computeren og internettet til i første omgang, men at man bruger dem!

Susanne L. Mikkelsen sagde ...

Måske man skulle bede computerspilshaderne om at læse artiklen "You play World of Warcraft? You're hired!"

Thor Dekov Buur sagde ...

Jeg håber, at vi med borgerrettet udgave af 23 Ting kan modvirke den ny opdeling. Derfor er jeg også glad for, at BS har valgt at støtte projektet (hvis finansloven går igennem).

Udgangspunktet bliver rimeligt sikkert det sociale internet (web 2.0), men der er forhåbentlig også plads til andre tjenester.

Camilla Sejerøe sagde ...

Vi arbejder meget med de unge - for tiden mest med gymnasielever, og forsøger at optimere deres informationskompetence. Vi har under overvejelse at arbejde med de store folkeskoleelever, for at få alle med. Vi har en stor og vigtig opgave her!!

Anonym sagde ...

Der er ikke skyggen af bevis for, at computerspil i sig selv nødvendigvis forbedrer computerfærdigheder og da slet ikke kompetencer på et højere niveau. Du bliver ikke dygtig til computerfærdigheder, men dygtig til computerspil. Vigtig forskel. Jeg er positiv over for brugen af computerspil i undervisning, men det er på ingen måde et quickfix, der løser problemerne med de manglende IT-kompetencer. Her er der ingen vej uden om reel uddannelsesaktiviteter