19.2.08

Digitale bøger

Google Books, Amazon og andre bogindskanningsinitiativer har rejst spørgsmålet om digitale versioner af trykte bøger får salget af disse til at stige eller falde. Der er intet klart svar på dette endnu. Og svaret vil sandsynligvis også afhænge af hvad type bog det er. Dvs. om der er tale om skøn- eller faglitteratur, hvor gammel bogen er, hvor kendt forfatteren, hvor stort forlaget er og hvor let det er at bruge den digitale verson.
Under alle omstændigheder har forlaget HarperCollins nu gjort et forsøg med at lade en håndfuld elektroniske udgaver være frit tilgængelige. Samtidig kan du også ved at oprette en konto få udvidet adgang til flere.
Men uden at lade dig registrere kan du kigge med på tre bøger, bl.a. Paolo Coelho's The Witch of Portobello. Skulle det være appetitvækker nok til flere, kan du lade dig registrere. Hele projektet omfatter udover de fuldstændige onlineudgaver en række bøger i “Sneak Peek”. Her er det muligt at se 20% af mange af forlagets nye titler.
Paulo Coelho udtaler sin tilfredshed med ordningen. En anden af forfatterne, Neil Gaiman er begyndt at blogge om det (www.neilgaiman.com) og opfordrer læserne til at stemme om hvilken af hans bøger de vil have lagt online. At det har stor interesse fremgår af, at ifølge ham selv har over 26.000 allerede stemt!
link
Harper Collins.
ALA Tech Source.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

En amerikansk science fiction forfatter Eric Flint foretog et eksperiment for nogle år siden og her er resutatet. Der er statistik!!!

http://www.jensguld.esenet.dk/FlintDansk.htm

Erik Høy sagde ...

Umiddelbart kunne det jo altså tyde på at fri netadgang øger salget af de trykte bøger.
Det er selvfølgeligt svært at konkludere ud fra så lidt grundlag. Netop derfor er det også spændende at et stort og veletableret forlag som Harper Collins går ind i det.
Jeg skal da også skynde mig at tilføje at min egen udgivelse "Borger på nettet" ligger frit tilgængelig på internettet på Libris Forlag.