Messefremstød for netbibliotekerne
skrivOpgave, Biblioteksvagten og Bibliotekernes Netguide er i disse dage på messe i Odense. Her prøver vi at gøre opmærksom på blibliotekernes gode tilbud på nettet ( der jo bruges alt for lidt) Messen er for Uddannelsesinstitutioner - som de selv siger: "Danmarks største konference og udstilling for hele uddannelsessektoren". Der er mere end 2000 besøgende. Vi supplerer vores stand med et par workshops, hvor de tre netbiblioteker præsenteres for interesserede tilhørere. Der plejer at være stor søgning. skrivOpgave har været med 2 gange før, men det er første gang at Biblioteksvagten og BNG er med på denne messe.
Uddannelsesmesse 2006
Biblioteksvagten
skrivOpgave
Bibliotekernes Netguide
5 kommentarer:
Vi venter spændt på en lille rapport om, hvordan det påvirker besøgstallene på de respektive sites.
Det kunne være _meget_ spændende at få et pip.
Efter at have hørt Biblioteksvagtens oplæg på en konference på Danmarks Biblioteksskole er jeg nemlig ikke særligt overbevist om, at effekten af den "fysiske markedsføring" står mål med de store udgifter, der er forbundet med den.
Det, der giver den største effekt med den mindste indsats er efter alt at dømme at placere sine elektroniske services dér hvor brugerne befinder sig - altså befinder sig elektronisk. Det giver simpelthen den korteste vej fra tanke til handling og den højeste relevans i markedsføringen.
Men måske et målgruppespecifikt tiltag som dette kan have en virkning. Det kan jo være at man kan se messen som den situation hvor undervisere udvælger det materiale de vil bruge et år frem.
Men jeg er lidt skeptisk. Er der f.eks. et succeskriterie for en aktivitet som denne?
Mange venlige hilsener
Jens
Hej Jens
EN dug frisk melding fra skrivOpgave.dk på messen i Odense hvor standpasserne har meget travlt med at fortælle om siden, hvad den kan, og hvordan både elever og undervisere kan bruge den i deres hverdag. Der har to dage i træk været fuldt hus til oplæggene om skrivOpgave.dk (BNG.dk og biblioteksvagten.dk) og der er mange der lægger vejen forbi for at høre mere, og for at få hænderne i tasterne på siden. Jeg er som projektleder overbevist om, at det gør en forskel at vi er her - det ses også i vores besøgsstatistik - der er stødt stigende siden begyndelsen. Vi promoverer ikke kun skrivOpgave.dk, vi promoverer bibliotekerne, deres tilbud og ikke mindst bibliotekareres kompetencer. Vi skal være der hvor brugerne og ikke-brugerne er!
Det her er et af de steder! Og jo det koster nogle penge, det kunne være sjovt om nogen ville lave den udregning på hvad pr-materiele om bibliotekern og deres tilbud spredt i bibliotekerne koster i forhold til vores deltagelse her. For mig er det ikke et spørgsmål om enten eller! Vi skal både være i det fysiske rum og i det digitale, pt tester vi "skrivOpgave.dk ord" i KKB´s base.
venlig hilsen
Henriette
Jeg er enig med Henriette(ikke overraskende måske). En anden (ned)slående erfaring er, hvor lidt folk man møder fx her kender til alle bibliotekernes tilbud. En erfaring som amn kun kan få, hvis man bevæger sig ud af sine vante rammer (elfenbenstårnet)og taler med brugerne og ikke-brugerne.
Og så er der jo også den begejstrede ledende skolekonsulent i Århus, der vil tage hjem og sprede budskabet, samt alle skolebibliotekarerne og IT folkene, der har samme indstilling. Det er ikke blot nye brugere vi får, vi får også ambassadører.
Anne Elholm
Det lyder opløftende! Jeg er absolut heller ikke afvisende overfor en effekt - blot kritisk :-)
Send en kommentar