30.3.06

Endnu en pind til bibliotekernes ligkiste?

Bibliotekernes selvforståelse er under hård beskydning fra de mange gode redskaber på internettet. Senest gør Informationsportalen opmærksom på Jubii IQ. En direkte konkurrent til Biblioteksvagten. Og en dansk version af Google Answers og Yahoo Answers. Jan Larsen fra Irma gør i seneste nummer af Bibliotekspressen opmærksom på at personalet må blive bedre til at vise hvad de kan, fordi vi for brugerne er "ikke eksisterende". De meget populære Answers-tjenesterne viser at procentdelen af hurtige og gode svar ("wisdom of the crowd") er ganske god mellem alt det andet. Er Biblioteksvagtens såkaldte ekspertsvar bedre?

1 kommentar:

Jens Guld sagde ...

Er den kollektive visdom bedre end den bibliotekariske?
Ja, nej og måske.
Hvis man går ind på et forum, der beskæftiger sig med et bestemt emne, og stiller et relevant spørgsmål, får man som oftest et par gode svar, også selvom man er totalt nybegynder og dermed totalt under enhvert lavmål. Nørder ved godt, at vi alle starter som nybegyndere og desuden elsker de at kloge. De er normalt villige til at behandle ignoranter pænt, hvis disse bukker tre gange. Spørgeren skal selvfølgelig lige have gjort sit hjemmearbejde.
Men er der ingen fora for det pågældende emne eller kender Spørgejørgen dem ikke, er bibliotekernes spørgetjenester absolut værd at konsultere.
Folkebibliotekerne har altid været rodebunken og det vil vi også være fremover.
Jeg bemærker, at den "de-der-købte-denne-bog-købte også-disse-bøger" teknologi, som Amazon skabte nu er blevet overtaget af piraterne (en version af BitTorrent). Folkebibliotekerne har brugt et par år på ikke at nosse sig sammen til at bruge teknologien seriøst. Piraterne vil give os baghjul. Det er bare sådan man skal tabe kunder.