4.2.06

IM bibliotek-lånere
Flere og flere biblioteker i USA bruger IM, altså Instant Messengers, til at kommunikere med deres lånere. Her er en temmelig lang liste over dem, med angivelse af hvilken model de bruger. Vi mangler vist stadig et dansk bibliotek, som giver sig i kast med det.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg synes det er vigtigt først at spørge sig selvom _hvad_ vi vil bruge chatten til fremfor blot at indføre den. En lille nylig gennemført brugerundersøgelse på Statsbiblioteket peger i retning af, at brugerne måske finder det anvendeligt til "support"-sammenhænge, dvs. når de ikke kan finde ud af en teknikalitet i vores brugergrænseflade. En lignende service findes fx på Telmore.dk. I denne sammenhæng finder jeg det i øvrigt oplagt at man har et meget tæt arbejde med en flok systemteknikere der kan ændre systemet til det bedre fremfor at vi bruger biblioteksmedarbejdernes kræfter på at supportere de samme problemer igen og igen. Så chat kunne altså på denne måde være en meget aktiv form for brugerinddragelse eller "haven-fingeren-på-pulsen".

Men når spørgsmålene kommer til det punkt, hvor biblioteksmedarbejderen skal bruge sin biblioteksfaglige eller anden faglige kunnen, så antyder vores lille undersøgelse, at brugerne hellere vil sende os en mail: De kan tænke sig om inden de sender spørgsmålet afsted - og efter samme model er de mere sikre på, at de får et kompetent svar. På chat er brugerne nemlig ikke sikre på, at den mest kompetente person til situationen hjælper dem - og det kan jeg godt se deres pointe i. Jeg ved ikke om situationen er anderledes på et forskningsbibliotek end på et folkebibliotek. Men jeg synes i hvertfald at tendensen var meget klar i vores brugeres udsagn og det giver stof til eftertanke - vi var ellers også lidt hooked på at tilbyde chat-service for at være lidt med på noderne :-)

Erik Nicolaisen Høy sagde ...

Jeg tror sådan set at om 1-2 år vil det være lige så naturligt for bibliotekerne at blive IM som telefon og email. Det vil indgå som endnu en kommunikationsform til glæde for de brugere, som foretrækker den måde at henvende sig til bibliotekerne.
Alle kommunikationsmidler har sine for- og bagdele: telefonen, emailen - og også IM.