Søgemaskiner - "Paid Inclusion"
Paid inclusion er det fænomen, at man kan betale sig til en bedre placering i søgeresultaterne i de forskellige søgemaskiner.
Google styrer fri af problemet ved at placere betalte annoncer i afmærkede bokse i nærheden af søgeresultaterne. Andre - f. eks Yahoo, siger at "paid inclusion" kan forbedre et søgeresultat - og de fastholder, at søgeresultater vises efter relevans.
Men i en undersøgelse foretaget af BusinessWeek, baseret på mere end 30 interviews og en analyse af internet søgninger, indikerer at betalende kunder får værdi for pengene. Ud af 20 annoncører og online marketing selskaber der blev interviewet af BusinessWeek, var der 10, der havde oplevet et boost i søgemaskine-placerering efter at de havde indgået aftaler om paid inclusion.
I nedenstående artikel er flere skrækeksempler på firmaer, der ikke har villet indgå aftaler med f. eks Inktomi( ejet af Yahoo) - deres placering i søgeresultater er blevet markant dårligere. Yahoo og MSN ser ud til at være "de værste", men som sædvanlig skal ens kritiske sans være skærpet, når man bevæger sig ud på internettet via de store søgemaskiner.
Læs artiklen i BusinessWeek
8.10.03
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar