26.1.11

Google Books

Jeg har brugt et par dage til at prøve at finde ud af hvor mange bøger i fuldtekst og eksempelvisning der egentligt findes i Google Books. Og der findes meget mere, end en formodet allround søgning viser. Hvis du fx i den avancerede søgning afgrænser til dansk sprog og søger på et ord der garanteret forekommer i alle de bøger (fx "og") får du omkring 600 titler.
Min jagt har imidlertid vist at der findes meget mere. Jeg har ikke rigtigt kunnet finde ud af hvorfor. Muligvis fordi Google prioriterer hurtighed over grundighed. Den søger derfor kun på et par sider. Eller også er der forskelligt indhold i de ca. 40 datacentre som skulle være komplette kopier af Google. Jeg ved det ikke. Men hvis du gerne vil se hvad der er, så kig på Internetsøgning, i højremenuen. eller prøv at kigge på mine offentlige biblioteker over fuldtekstbøger og delvis tilgængelige eksempekvisning.
Tallene er pt 641 for den første kategori og 741 for den anden. Altså 2½ gange så meget som jeg troede der var. Og jeg finder stadig nye! Generelt er de fuldt tilgængelige bøger fra 1800-tallet. Mens de delvis tilgængelige er ganske nye. 20-30 år gamle. Nogle ganske få år gamle.

Ingen kommentarer: