22.11.04

Læsernes egne boganmeldelser.
Ideen er selvfølgelig fin, men så længe der sådan set ikke er nogen, der bruger tjenesten og faktisk skriver nogle anmeldelser, så halter den ligså slemt som Quasimodo.
Boganmeldelser.com er international med tilsvarende tjenester i Sverige, Norge, Tyskland, Frankrig og Spanien. Tjenesten oplyser selv, at der er mere end 1 mill. bøger i tjenestens database. Hver post er (i de fleste tilfælde) forsynet med forlagets egne salgsskræp og i heldigste fald har en bruger af tjenesten også skrevet en anmeldelse.
Der er links til e-mail og chat hos biblioteksvagten - sympatisk. I den svenske version er der også links til bibliotek.se.

Boganmeldelser.com

4 kommentarer:

Jens Guld sagde ...

Jeg indlagde en anmeldelse af Røde Orm som jeg i biblioteksregi skrev for et år eller to siden.
Umiddelbart synes jeg ikke, at tjenesten fungerer særligt fremragende. Da jeg søgte på Røde Orm, fik jeg alle mulige andre bøger også. Plus der var bind 2, en et-bindudgave (eller en fællespost) og bind fire og og..
Så vidt jeg kan se bruger de en ELLER operator og giver ikke mulighed for andet. Ikke godt nok. Det fremgår ikke om anmeldelsen bliver indlagt i alle udgaver og bind eller om det kun er den bog/bind man har skrevet, der får anmeldelsen tilknyttet. Jeg anbragte anmeldelsen i bind 2 og om nogle dage kan jeg se svaret.

De bagtaler høfligt rivaliserende tjenester, men giver ikke forklaring på hvem de selv er og hvordan de financierer foretagenet. Jeg synes at det lugter noget kommercielt og det fremgår ikke om det er anmeldelderne, der har ophavsret til anmeldelserne, eller om Boganmeldelser.com mener at anmeldelserne er deres.

Jeg vil mene, at man bør holde sig på sikker afstand indtil visse ting er blevet afklarede.

Christina Andersen sagde ...

Jeg vil gerne lige sige tak for linket. Det førte til, at jeg opdagede, at vi havde en konkurrent, og at Boganmeldelser.dk havde kopieret - eller stjålet om man vil - en anmeldelse fra vores site.

Det bliver spændende at se, hvordan de fremover vil håndtere brugere, som ikke kan se et problem i at "låne" tekster andetsteds og udgive dem som deres egne.

Christina Andersen
Bogrummet.dk

Jens Guld sagde ...

Jeg undersøgte hvordan det var gået med min anmeldelse af Bengtsons Røde Orm bind 2. Den er simpelthen forsvundet sammen med Røde Orm og Bengtson selv.
Henrik ibsen og Lagerlöf var der heller ikke og de er dog at finde på dansk. Hans Kirk var der ikke. Kongens Fald var der ikke.
De har da vist begyndervanskeligheder så det klodser og jeg tror ikke at vi behøver at bekymre os om dem foreløbig.

Anonym sagde ...

Hej!

Jag provade att söka på 'Røde Orm' och 'Bengtssons'

och fick träff på din anmeldelse:

http://www.boganmeldelse.com/8711134399