30.11.11

IT-chef skrotter emails

Dette er lige vand på en af mine kæpheste: Det franske it-firma Atos vil afskaffe emails inden for de næsten 3 år. Firmaets 56-årige chef siger at "hvis folk vil tale med mig, så mød op, ring eller send en brev" Endelig er der nogen der tør tage bladet fra munden. Alle hans indvendinger kan jeg nikke genkendende til:

  1. Spam. Nik, nik. Siden oktober 2010 har jeg modtaget knap 6.000 spammails. Og it-supporten siger at der er ikke noget at gøre ved det. 
  2. Irrelevante emails. Nik, nik. Jobs i svømmehaller, beskeder om ting der er gået i stykker - og om at de er kommet i orden igen, fejludsendte masseforsendelser ... listen er uendelig lang. 
  3. Kun 15% af brevene har en værdi. Det er vist meget højt i forhold til Københavns Biblioteker.
  4. Email er et instrument til at undgå ansvar. Nik, nik. Med en email kan du læne dig tilbage og sige at du har gjort noget. Men at skrive om noget, er ikke det samme som at få opgaven udført.
Virksomheder må virkelig spørge sig selv om cost-benefit her: Hvor meget output kommer der ud af at medarbejderne bruger så uforholdsmæssig megen tid på at kigge deres email igennem? Kan emails erstattes af andre værktøjer? Ja, det kan de!
Når dertil lægges at fx Københavns Biblioteker bruger Microsoft Outlooks totalt tunge og besværlige email, af hensyn til sikkerheden, som formentlig kun vedrører 2-3 % af medarbejderne, men som besværliggør restens arbejde, så ligger argumentet da lige til højrebenet.

5 kommentarer:

Michael Krarup sagde ...

Genkendes!!! Måske lige med undtagelse af spamfrekvensen i Lyngby-Taarbæk Kommune (og på min gmail)

Lise sagde ...

Er det ikke et spørgsmål om mail-etikette, så man ikke modtager så meget, der ikke er relevant. Idéen om at fravælge e-mails virker... reaktionær, gammeldags og fuldstændig uholdbar og tåbelig.

Jesper sagde ...

Jeg er enig med Lise. Den franske chef lyder i mine ører som en overbelastet leder, der ikke forstår at uddelegere ansvar eller blot ikke forstår at sige sundt fra, og som derfor overreagerer på denne måde. Hans næste skridt bliver vel at droppe telefoner også. :o)

Hvis man synes e-mail er så træls at modtage, så skulle man måske blot bede afsenderne om at sende mindre eller bede dem om i hvert fald at blive holdt uden for den gruppe, der sendes til. :o)

Lige som man vel ville bede folk om ikke at ringe hele tiden, hvis de ringer og taler om ting, man synes er ligegyldige. Eller bede dem tie stille, hvis de hele tiden stod på et fælleskontor og holdt tale til alle. Det er altså muligt at sige fra over for den enkelte! :o)

Det kan også være du, Erik, har for stort et ansvarsområde, siden du modtager så mange mails, og så det er tid at uddelegere ansvaret eller bede din chef om at få mindre ansvar.

Og angående spam, så modtager jeg cirka 100 spammails om måneden, som alle bortset fra ca. 1 bliver nydeligt frasorteret af Gmail. Så det lyder som om at ledelsen på dit arbejde ikke er kompetent nok på det område, hvis de tror man ikke kan gøre noget ved det. Det kan også være mangel på kompetence i it-afdelingen, men de kan meget vel være begrænset af ledelsesmæssige beslutninger, som forkrøbler deres muligheder for at løse problemet.

Det lyder dog som en klar inkompetence i it-afdelingen, når de siger at der ikke kan gøres noget ved spam-problemet. De kunne jo i det mindste sige, at de inden for de givne rammer ikke ved, hvad de skal gøre. Det ville være mere ærligt.

Tro ikke på, hvis it-afdelingen siger at noget "ikke kan lade sig gøre". Selvfølgelig kan det det. Det handler om vilje og ledelsesmæssige prioriteringer.


Du skriver, at langt mindre end 15 % af de mails, du modtager, har en værdi. Det lyder temmelig arrogant og nedladende i mine ører. Har du overvejet, at de kunne have en værdi for afsenderen? Ellers ville de jo nok ikke have sendt dem.


Du skriver: "Email er et instrument til at undgå ansvar. Nik, nik. Med en email kan du læne dig tilbage og sige at du har gjort noget. Men at skrive om noget, er ikke det samme som at få opgaven udført."

Så du er tilhænger af, at man ikke taler om tingene, men bare gør noget? Selv vil jeg mene at man faktisk har gjort noget, når man taler om tingene. Man har naturligvis ikke løst opgaven, men ved at skrive om den, arbejder man på at få den udført. Og dermed tager man ansvar.

Hvis du synes du har en enkel løsning på det konkrete problem, der mailes om, en løsning som tager højde for alle eventuelle indvendinger, så kan du jo blot svare afsenderen og fortælle vedkommende, hvad det er, du synes de skal gøre. Det er er jo ifølge dig ret enkelt hvad løsningen er, siden du siger de bare skal gøre det i stedet for at skrive om det. Og de, der skriver mailen, ved det jo ikke selv, siden de skriver en mail om det. Så dér kunne du være vedkommende til hjælp. Dér kunne du tage ansvar. :o)

Erik Nicolaisen Høy sagde ...

Kære Lise og Jesper. Jeg tror meget ville være løst ved:
1. At vi fik en kompetent it-afdeling. Exit Spam.
2. At afsendere kiggede efter hvilke maillister de bruger. Eftersom vi sidder i forvaltning med fx svømme- og idrætshaller.
3. At erstatte email med relevante platforme, så vigtige beskeder ikke druknede i ligegyldigheder. (Ex: "Jeg kan huske at der blev udsendt en mail engang, hvornår var det nu det var, om dette vigtige emne, men jeg kan ikke finde den i slamkiste indbakke").

Lise sagde ...

Kære Erik,
Men så lyder det jo - som Jesper siger - som om du har et problem (som vi andre ikke nødvendigvis kan genkende), som kan og bør løses internt, og ikke ved fx. at afskaffe e-mail :-)