13.1.07

Biblioteker i Second Life

Den virtuelle virkelighed Second Life har nu fået sin egen (og måske første?) weblog for bibliotekarer i Second Life: Infoisland. Af webloggen fremgår at ALA Washington allerede har åbnet et kontor. Og det fremgår også at der den 16. januar vil være en diskussionsaften om bogen The House on Mango Street. Der eksisterer allerede et par biblioteker i Second life, men de skulle ifølge webloggen endnu ikke fungere som sådanne. Måske ligger der nogle jobmuligheder her. Og hvem ved om Google Books måske ville skyde skoene ind her? Der har ifølge Eklumme været afholdt et personalemøde for biblioteksledere i Kansas.
Second Life er generelt et af de hotteste temaer i USA, og det betyder at det bliver det 'nok' også snart i Danmark. Bl.a. har det fået sin egen sektion på Reuters.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg var for nyligt til en konference i Washington hvor jeg så et oplæg om et bibliotek der eksperimenterede med Second Life. Jeg var ærligt talt ikke imponeret. Kunne faktisk slet ikke se, hvad pointen var i at deltage - ud over at "det er der de unge er". Men gad de unge besøge biblioteket i Second Life? Og var der nogen værdi at hente i biblioteket i Second Life? Var der nogen ide? Jeg kunne ikke få øje på den. Kunne nogle droppe alle buzz words og forklare mig tre slagkraftige ideer i at slå biblioteket op i Second Life, så ville jeg blive glad.

I øjeblikket synes jeg nemlig det hele lugter af Second Life-boble, teknologifascination og kort sagt en manglende medieforståelse.

Enlighten me...

Anonym sagde ...

Jens H.H. er godt nok skeptisk - hvor er den innovative ånd?

Men tre slagkraftige idéer vil vi på KøgeBibliotekerne gerne give dig, når vi for alvor er kommet i gang med vores projekt om et danmarksbibliotek i Second Life (SL). I samarbejde med en række andre biblioteker vil vi forsøge at udvikle (danske) biblioteksservices i SL, som har substans og relevans for brugerne - og brugerne vil selvfølgelig blive inddraget i udviklingen undervejs.

Det kan være en ny boble - vi er fascineret af teknologien - mon ikke det også blev sagt om World Wide Web?

Anonym sagde ...

Det blev måske også sagt om World Wide Web, men der var godt nok også mange meningsløse websider, fordi man ikke startede med at overveje budskaber og målgrupper og kontekst.

Det er måske det som jeg synes kunne være sjovt at overveje inden at man går i gang - så vi undgår at begå de samme fejl igen...

Der skal selvfølgelig som udgangspunkt være nogen der sætter sig ind i, hvad Second Life overhovedet er og DEREFTER kan man komme med de gode ideer.

Måske er jeg bare utålmodig eller måske synes jeg bare at begrebet allerede er overhypet - og det er sjældent et sundt udgangspunkt. Men sådan er mange udviklingsprojekter nok.

Spændende diskussion som helt sikkert ikke slutter her... Og: Jeg glæder mig meget til at følge udviklingen i Køge og andre steder...

Bo Fristed sagde ...

Har netop haft fornøjelsen af, at gennemgå er guidet tur i Second Life(SL).

Jeg har haft en profil der siden september 2006, og har set hvordan det er eksploderet med indhold. Dengang var der 700.000 "indbyggere", nu er der over 2 mio. Alene mængden af potentielle "kunder" må være argument nr. 1.

SecondLife indikerer "et andet liv", men når man kigger på bibliotekernes repræsentation derinde handler det langt mere om "Extended Life", altså en udvidelse af kontaktflade til mere, andre og andet. Interaktion er argument nr. 2.

InfoIsland 1+2 råder i øjeblikket over ca. 1 mio. m2, der er udbygget med dusinvis af biblioteker, teknologihuse m.v. Der er alt fra klassiske biblioteker, til svævende eksperimentarier og såmænd også et Google Search Center. Altsammen primært båret af engagerede bibliotekarer, der er organiseret i en række forskellige biblioteks- og IT-relaterede grupper.

Så det kan godt være, at man endnu ikke kan lave en konkret søgning i katalogen, eller at det er et umuligt sted at læse en bog, men når Amazon har lavet en søgefacilitet direkte ned i deres data, mon ikke vi så også kan gøre det. Litteratursiden, Biblioteksvagten, Bibliotek.dk o.m.a. kunne være relevante interessenter, og dertil har vi i bibliotekerne et hav af digitale ressourcer, som kan gøres tilgængeligt - ikke i - men via SL.

Det er let at linke fra SL til www, og vi har allerede set eksempler på, at man fra www linker direkte ind i SL.

Så jeg vover det ene øje og nævner præsentation af indhold med en biblioteksfaglig vinkel som argument nr. 3.

På den baggrund synes jeg ikke vi skal være så bekymrede for at begå en fejl eller to, men bare springe ud i det, og så se hvorhen det bærer. Jeg tror faktisk, at det er den ånd, der har bragt bibliotekerne derhen hvor de er i dag.

Anonym sagde ...

En interessant ide, men jeg er måske også lidt bange for al hypen og om Second Life holder distancen; men jeg er ikke uenig i, at området skal udforskes og afprøves.


Har i tænkt jer udelukkende at henvende jer til danskere? Når i nævner ordet ”Danmarksbibliotek”, er det så meningen, at det skal repræsentere alle folkebibliotekerne i Danmark med tiden eller…? Jeg ser måske også lidt problemer i bemandingen – er det 24-7 eller bliver det i dagtimerne eller når der er mest liv i Second Life?