15.8.06

At google...må du ikke sige.

Google vil forhindre at googling bliver et begreb for at søge på nettet. Derfor har de sendt breve ud til diverse medier for at forhindre brugen af navnet som udsagnsord
Pandia spørger: "
How would you feel if your brand became so well known that it became a generic verb, included in newspapers, books and — even — dictionaries?
Happy? Elated? After all, you have the leading brand in your branch of industry.
No. Be afraid! Be very afraid. Do you buy a Hoover to hoover? A Xerox to xerox? Do buy an Aspirin when you need an aspirin? Didn’t think so!
Læs mere på It-svar
eller
Pandia(norsk blog om søgning mm.) Her er henvisninger til mere debat.

3 kommentarer:

Søren Johannessen sagde ...

Adobe gør det samme med deres Photoshop program. De har lavet en side med korrekt engelsk sprogbrug af deres produkt for at beskytte varemærket. Det er især photoshopped Adobe ikke kan lide.

http://www.adobe.com/misc/trade.html#photoshop

CORRECT: The image was enhanced with Adobe® Photoshop® Elements software.

INCORRECT: The image was photoshopped.

Hvem fanden skriver firmaer hele tiden med varemærketegnet ®

Susanne Kierkegaard sagde ...

Det kan de glemme - allesammen. De har en meget dårlig sag. Jeg tror ikke man kan ændre noget, der allerede er blevet en del af sprogbrugen.Photoshopped er dog ikke et ord jeg ville bruge;-)jeg duer ikke til billedbehandling

Lars K. sagde ...

Personligt bruger jeg aldrig "at google". Det klinger lidt for meget af at hvis bare man søger i Google, så har man kigget på hele internettet, hvilket nok trods alt ikke er sandt.