Persuasive design.
Først havde vi pervasive computing (computere allevegne), nu snakker webbureauerne om persuasive (overtalende) design. NetSummary - e-magasin om internettet forklarer begrebet sådan:
"Persuasive design drejer sig om at gå et skridt videre end at designe brugervenlige hjemmesider. Det handler om at designe, så brugeren bliver motiveret til eller overbevist om at gennemføre en handling. Dermed ikke sagt, at brugeren skal manipuleres til at gøre noget, han ikke ønsker. At designe hjemmesider, der er persuasive betyder, at man stiller de rette værktøjer og informationer til rådighed, så brugeren har mulighed for at vurdere, hvilken beslutning, der er den rigtige for ham".
Og "Når alt kommer til alt er det at skabe hjemmesider med fokus på persuasive design ikke meget anderledes end den gamle parole, der siger, at en hjemmeside skal tilbyde informationer og services, som har relevans for målgruppen i forskellige situationer".
Eller oversat til gammel biblioteksvisdom: den rigtige information til den rigtige bruger på det rigtige tidspunkt - også på vores websteder!
Læs også Jakob Nielsens anmeldelse af B.J. Fogg: Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do.
28.4.03
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar