21.12.07

Markedsføring..

af biblioteker og bibliotekstilbud er og bliver et smertensbarn i i alle biblioteker og i biblioteksvæsenet som samlet størrelse. Der sættes ind med fælles markedsføring ( måske?) og I Kompetenceprojektet bliver det hovedtemaet i 2008.
Om Me-promotion eller You-promotion:
Me-promotion: Vi har fået en ny databaseadgang - læs udenlandske aviser online via biblioteket. Udgangspunktet er biblioteket selv
You-promotion: Er du også gået i stå med dit studieretningsprojekt/opgave? På skrivOpgave er der hjælp at hente til skriveprocessen og din informationssøgning. Du kan også nemt lave en litteraturliste på litteraturlisteautomaten. Udgangspunktet er brugeren
Måske ikke de bedste eksempler - men det er indlysende, at udgangspunktet for at "sælge" en service er at spille på "what's in it for me" faktoren overfor brugerne.
MEN hvor er det svært...prøve at læse jeres egne nyhedsbreve med de briller på!!
Diskussion fra David Lee Kings blog

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Sagen er netop at man ofte tænker på "me-promotion" når man tænker på markedsføring.

Men det, der virker (i hvert fald på et lille markedsføringsbudget) er you-promotion.

Databaserne er et godt eksempel - de kan kun promoveres godt ved at man tager udgangspunkt i folks konkrete behov. Men udfordringen for bibliotekerne - som også betyder at de hele tiden ender i me-promotion på denne front - er at de skal forhandle licenser til baserne, så dataene kan komme i spil dér hvor det er relevant for brugerne - de skal have en licens som giver fuld adgang til alle data og helst på egen server. Dertil kræves en del teknisk behændighed, for de gamle bibliotekssøgesystemer er ikke nemme at hugge og stikke i.

Men you-promotion foregår selvfølgelig mest oplagt dér hvor brugerne er og hvor man ved hvad "you" søger efter, og det er i biblioteksdatabasen. Søger jeg på "kierkegaard" skal jeg både se de bøger biblioteket har om og af ham, og jeg skal også se de hits som diverse databaser som biblioteket giver adgang til returnerer. Naturligvis relevansrangordnet uafhængigt af dataenes oprindelsessted.

Teknologien som muliggør det er her så småt i kraft af Summa - nu skal licenserne så lige forhandles og bibliotekerne skal have Summa i drift. 2008 bliver spændende at følge på det plan. Jeg er sikker på at vi kommer til at se nogle slagkraftige eksempler på you-promotion dér.

Så lang historie kort: Lukkede informationssiloer er you-promotions største fjende. Det må man håbe de fanger i projektet.