15.11.08

På min Facebook-konto får jeg i disse dage invitationer til at blive fan af biblioteker på Facebook. Det hele er meget nyt, og hvad skal bibliotekerne egentligt med noget sådant? Skal vi lære af Obama? Nogle medieiagttagere mener at Obamas kampagne bl.a. brugte ressourcer på medier som Facebook med stor succes.
David Leeking har lavet et blogindlæg om hvordan biblioteker kan opbygge en fanside på nettet, bl.a. fordelt på de vigtigste oplysninger (foto, adresser, internetside osv), funktionalitet (fans, video, billeder osv.) og socialt stof (rss-feed, besvare wall-kommentarer, diskussionsfora)
I kommentarerne til posten fortæller nogle af læserne om deres erfaringer. Bl.a. at give fansene mere kontrol over siden, at man måske kan tilknytte bibliotekskatalogen. Ligesom der er links til biblioteker som har sider på Facebook. Kig nærmere ind for inspiration hos David Leeking.

3 kommentarer:

Birgit Bjerregaard sagde ...

Hej Erik Høy
Jeg giver dig ikke ret. De sidste 4-5 måneder har jeg haft en fanside for biblioteket, Gladsaxe Gymnasium. Der skete meget lidt. Så opdagede jeg det samme, som du. Bibliotekerne var begyndt at dukke op som ven. Det giver mere PR. Jeg har så prøvet at oprette en ny under ven, og nu går det stærkt. Det er mest lærerne, jeg vil i kontakt med og kolleger. Og det ser ud til at lykkes.
hilsen Birgit Bjerregaard

Ellen sagde ...

Det byder mig imod at møde op i Facebook som bibliotek - jeg opfatter Facebook som det private rum og ser i virkeligheden lidt ned på politikere og andre der bruger det som PR sted. Synes de bøjer sig for hvad som helst og er lidt ynkelige - det højner i hvert ikke ens opfattelse af disse. Støttesider/grupper oprettet af lånere/fans/støtter i al almindelighed er noget helt andet og positivt!

Børge Søndergård sagde ...

Hjørring Bibliotek har haft en Fanside for biblioteket i nogle måneder. Vi har ca. 270 fans og er dermed sandsynligvis landets største biblioteks-fanside. Det herlige ved fans'ne er, at de er unge mennesker fra oplandet, som vi ellers ikke har haft kontakt til før. Vi har også folk fra Danmark og udlandet - kun ganske få af medarbejderne ved Hjøring Bibliotekerne fylder op i Fanskaren.

Vores formål med at gå på Facebook med en Fanside er muligheden for gennem en social teknologi at vise vores nye bibliotek frem. En anden grund er, at vi kan push'e begivenheder og arrangemeneter direkte til fangruppens medlemmer - en ny måde at markedsføre sig på!


Endelig vil jeg lige gøre opmærksom på, at overskriften på årets netop afholdte Biblioteksledermøde havde motto'et: "Fra Transaktion til Ralation". At gå på Facebook med en Fanside ligger helt i tråd med denne vision.